درج شده توسط: روابط عمومی

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره):

پیشرفت و توسعه علم باید در خدمت رفاه بشریت باشد

11 Nov 2023

کد خبر : 1626636

تعداد بازدید : 4780

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: سایه وحشتی که بر اساس سلطه نظامی و قدرت جنگ افزارهای اتمی و... در بین ملت‌ها ایجاد شد، ابزار سیطره دولت‌های استعمارگر بر کشورهای کم‌برخوردار و مستضعف است.

​​​​​​
سید علی قاسم زاده در گفتگو با خبرنگار علم‌وفناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» با اشاره به روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه اظهار کرد: دو رویکرد عقل‌گرایی و حس‌گرایی زمینه‌ای برای تغییر جهان‌بینی و تحول فکری و گفتمانی در غرب شد که مهم‌ترین محصول آن‌ها ماده‌گرایی و معنویت‌زدایی و به عبارتی جدایی دین و اخلاق از ساحت علم بود.
 
وی افزود: از زمانی که غرب به اهمیت علم در اعتلای فکری و سیطره بر جهان پی برد نوعی بیداری و رهایی از مظاهر فکری و فرهنگی قرون وسطی به عنوان گفتمان غالب روز‌به‌روز همه‌گیر شد و کم کم با کسب دانش و علم روز در کانون‌های علمی دنیای آن روز همچون ایران و اندلس؛ دو رویکرد اساسی ذکر شده در ساحت علمی غرب ایجاد شد.
 
قاسم زاده بیان کرد: با تحولات سریع ناشی از صنعتی شدن و ملموس شدن یا محصول محور شدن فعالیت‌های علمی و فناوری نوعی غرور در وجود انسان غربی ایجاد شد.
 
این مسئول ابراز کرد: فناوری‌های جدید زمینه‌های سلطه بیشتر بر طبیعت و به مرور ملت‌ها را مهیا کرده بود. اگر چه آسایش و رفاه و رشد بهداشت عمومی و درآمد بیشتر اقتصادی از دستاوردهای دوره جدید بود.
 
وی با اشاره به طمع‌اندوزی غربی‌ها اضافه کرد: گویا انحصارطلبی و تمایل به ثروت‌اندوزی و اصالت سود در سردمداران حکمرانی غرب لذت رشد علم و فناوری و رفاه حاصل از آن را بر ذائقه ملت‌ها به ویژه ملت‌های ضعیف آسیایی و آفریقایی تلخ کرد.
 
پیشرفت علمی غرب در خدمت جنگ‌افروزی است 
 
رئیس دانشگاه بین‌الملل امام‌ خمینی (ره) اظهار کرد: پیشرفت علمی به جای اینکه در خدمت انسانیت و رفاه عمومی انسان‌ها قرار بگیرد در مسیر تولید صنایع نظامی و جنگ‌افزارهای نوبنیاد و مخرب قرار گرفت و پیشرفت کمی و کیفی این ابزارهای کشتار جمعی که برای سیطره بیشتر و تسخیر کشورهای دیگر مهیا شده بود، دو جنگ بزرگ جهانی را به ملت‌ها تحمیل کرد و میلیون‌ها انسان فدای جاه‌طلبی و ارضای شهوت قدرت و ثروت غربیان قرار گرفت.
 
وی افزود: آمریکا پس از جنگ جهانی دوم کعبه آمال مردم جهان می‌شود و به تدریج با لابی‌های صهیونیستی به بزرگترین ابرقدرت جهان معاصر بدل می‌شود و برای دست‌یابی به سرمایه و ثروت بیشتر هرآنچه برایشان مانع محسوب می‌شد با کمک علوم و فناوری‌های روز از سر راه برمی‌داشتند که یکی از آنها طبیعت بیرونی بود.
 
این مسئول در ادامه تصریح کرد: محیط زیست به بهانه پیشرفت و آبادانی تخریب و ویران شد. آلودگی‌های ناشی از استخراج و استفاده از منابع نفتی و... به پارگی لایه ازن و تغییرات آب و هوایی و شیوع بیماری‌های مختلف و رویدادهای ویرانگر بلاهای طبیعی چون سیل و زلزله و... انجامید.
 
قاسم زاده بیان کرد: سایه وحشتی که بر اساس سلطه نظامی و قدرت جنگ افزارهای اتمی و... در بین ملت‌ها ایجاد شد ابزار سیطره دولت‌های استعمارگر بر کشورهای کم‌برخوردار و مستضعف است.
 
وی تاکید کرد: امروزه دانش رسانه و تکنولوژی پیشرفته ماهواره‌ای با وجود فواید بسیار برای بشر ابزاری مخرب‌تر در تغییر شناختی و نظام معرفتی جهانیان شمرده می‌شود و ابزار قدرتمند استمرار استحمار و استثمار ملت‌ها شده‌ است.
 
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ادامه داد: هرگاه ساحت علم از اخلاق و پایگاه معنوی آن یعنی خداوند جدا شود قطعاً پیامد آن ویرانی و بحران است؛ چنانکه با وجود پیشرفت‌های خیره‌کننده بشر بحران‌های فراوان روحی و روانی و انحرافات فکری و معرفتی، خشونت‌طلبی بی حد و حصر و جنگ طلبی و بیماری‌های ناشناخته و همه‌گیر چون کرونا، همگی نشان‌دهنده دنیای به ظاهر پر زرق و برق اما باطناً شیطانی و ناآرام است.
 
ایران اسلامی در مسیر مرجعیت علمی و فناوری 
 
این مسئول اذعان کرد: اما داعیه تمدن جدید اسلامی که مطمح نظر جمهوری اسلامی ایران است؛ مهم‌ترین ابزار و عنصر اقتدار را علم و فناوری اخلاق‌مدار می‌داند و بی‌گمان بیانیه گام دوم ابلاغی رهبری معظم انقلاب گواه اهمیت کانونی آن است.
 
وی اضافه کرد: امروزه ایرانیان به معنای واقعی کلام به کمک نیروی خلاق و جوانان پرانگیزه و بااستعداد و تجارب اندوخته علمی پس از انقلاب اسلامی در دست‌یابی به قله‌های علمی و حرکت در مرزهای دانش و گام نهادن به لبه فناوری پیش‌رو است و سرعت رشد علمی 20 برابری در جهان و قرار گرفتن در رتبه‌های برتر علمی، فناوری و پزشکی نشانه‌های کسب اقتدار و مرجعیت ایران است.
 
قاسم زاده ابراز کرد: امروز وقتی به پیشرفت‌های بزرگ کشور در حوزه‌های نانو، پزشکی و جراحی، دارو و درمان به ویژه درمان کرونا و دست‌یابی به دانش تولید و ارتقای صنایع مادر و پتروشیمی، علوم شیمی و انرژی‌های نو، علوم هسته‌ای صلح‌آمیز و فناوری‌های پیشرفته و برجسته و ده‌ها عرصه نو و بنیادین می‌نگریم در جای جای کشور این اقتدار و مرجعیت را درمی‌یابیم و به این همه پیشرفت و تعالی بر خود می‌نازیم.
 
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در پایان با اشاره به اهمیت دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها موتور پیشران کشور در پیشرفت همه جانبه به شما می‌روند و بی‌شک توجه به نخبگان و اندیشمندان دانشگاهی در ایران، که علم و اخلاق را توٱمان مایه رشد و تعالی می‌دانند و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دانشگاهی و صنایع دانش بنیان می‌تواند کشور را در رسیدن به اهداف والا و الهی بیش از هر زمان دیگر یاری کند.
أضف تعليقات